Filed Under:

What Egyptian State TV Says About The State Of Egypt

Play associated audio

It sounded like a slip of the tongue. As millions of Egyptians took to the streets calling for President Mohammed Morsi to step down, state TV anchor George Heshmat casually used the word "revolution" instead of "protests."

This signaled that state TV was beginning to assert its independence from a government that was never a good fit for it anyway. It was clear that something had changed at the voice of the state — even before Morsi was pushed from power.

Now, seven armored personnel carriers are positioned outside the building in Cairo, the Egyptian capital, and soldiers stand at the ready through its corridors.

But the soldiers are not in the newsroom.

"You can say that we made a war here to deliver our message and to erase all the stereotype images that have been about us in the past," says Samar Mahdi, an editor there.

Controlling The Coverage

Egypt's state-run television station has now worked under four different leaders in the past 2 1/2 years, following the military's ouster of Morsi last week.

State TV lost much credibility with the Egyptian public during the 2011 uprising when it blatantly sided with ousted President Hosni Mubarak. But it is still seen as the source of official information.

Mahdi says that she, like much of the news team, decided to sign a petition refusing to follow any directives from the presidency in the week leading up to the June 30 protests.

"We said that we, the Egyptian television, we are standing with the people, with the people's opinion, and we will cover in a very professional way what is happening in the Egyptian street," Mahdi says.

She also says they aren't going to be the mouthpiece of the Muslim Brotherhood, either.

Khaled Mehanni, a supervising editor, says that as rival protests began to escalate two weeks before Morsi was forced from power, the presidency started trying to tightly control the coverage.

"We were told to cover pro-Morsi demonstrations and ignore all other squares and parks," Mehanni says.

He says that the atmosphere became even more heated when the station aired the military's 48-hour ultimatum to Morsi without the consent of the information minister and disobeyed the directives of top management by sending reporters out to opposition protests.

A senior aide to the deposed president adamantly denies that the presidency had tried to control the coverage, pointing out that state TV had never been particularly pro-Morsi. Morsi had trouble winning over many government institutions.

Veteran anchor Amr Shennawi read the lead-in to the military statement announcing that Morsi had been pushed from power last Wednesday, and he says he felt incredibly happy and relieved at that moment.

"Like we having a big rock over your chest and for long time and all of a sudden it's gone," Shennawi says.

No Military Intervention, For Now

Rasha Abdulla, a journalism professor at the American University in Cairo, questions why the state TV employees changed the tone of their coverage.

"Did they do that because it is the right thing not to follow directives from the regime and then no matter who the regime is, they are not following directives anymore? Or did they do that just because they didn't like that particular leadership?" Abdulla says. "In my opinion, for the most part, it was the latter."

She says that she doesn't think Morsi's government ever had full control of state television to begin with.

No one from Morsi's Muslim Brotherhood has appeared on state TV this past week. State TV reporters say that they have invited members to appear; a spokesman for the Muslim Brotherhood denied this.

On Monday, after clashes between the military and Morsi's supporters killed at least 51 people, State TV's coverage mirrored the military's depiction of the events and ignored the Brotherhood's account.

Economics correspondent Nevine Hassan-Nada says that so far, the soldiers in the building have not interfered with coverage. "And believe me, if they try to interfere, they're going to get exactly what President Morsi got. I promise you," Hassan-Nada says, laughing.

Other media haven't been so lucky. The military is intervening in other outlets less satisfied with its move against Morsi: It has shut down three private Islamist TV channels since the former president was ousted.

Copyright 2013 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

NPR

Remembering Juan Gabriel With NPR's Felix Contreras, Adrian Florido And Eyder Peralta

Join Code Switch and Alt-Latino today at 3pm EST for a Facebook Live chat about the late, great Mexican superstar Juan Gabriel.
NPR

A Chocolate Pill? Scientists To Test Whether Cocoa Extract Boosts Health

Chocolate lovers may agree cocoa is the food of the gods, but how strong is the evidence that it boosts heart health? Researchers are recruiting for a new study aimed at answering this question.
NPR

Huma Abedin To Separate From Anthony Weiner After New Sexting Allegations

The longtime Hillary Clinton adviser said she made the decision "after long and painful consideration and work on my marriage."
WAMU 88.5

How Many Times Were You Late? Metro Is Keeping Track Of It Just For You

If you log into your SmarTrip account, you'll notice that Metro has started providing individualized trip analysis. It's called MyTripTime, and it measures the time from when you tap in, to when you tap out.

Leave a Comment

Help keep the conversation civil. Please refer to our Terms of Use and Code of Conduct before posting your comments.